japanese sewing books.

Puh! Sedan sist har jag fått en fast tjänst (denna heliga graal) på mitt bibliotek, vilket känns ofantligt skönt och innebär att fritiden för första gången på länge är MIN, hurra! För att fira detta investerade jag i mitt sömnadsbibliotek. Jag har kikat på japanska mönsterböcker ganska länge, de har ofta en minimalistisk stil med raka linjer och enkla former – helt min melodi.

Två böcker blev det, ”The Best Dresses” (självsäkert namn) av Kayaki Machiko och ”Clean and Natural” av Tomomi Okawa (det är vad Google translate säger i alla fall). Fulla av supertjusiga mönster och inhandlade i en butik på Etsy för ca 150 SEK stycket. Vi kan väl slänga ett öga på några av de mönster jag är sugen på att sy!

IMG_3745

Först ut är boken till vänster, ”The Best Dresses”. Här en skjortklänning. Jag vill sy en i någon form av viskos.

IMG_3746

En vardagsklänning med krage, kul grej. Lite tjockare linneblandning tänker jag mig till denna. Kanske med ärm?

IMG_3748

Fodrad klänning med raglanärm och lite osynliga fickor. Skulle en kunna sy till hösten när det blir kallt igen, i ull med viskoslinning kanske.

IMG_3749

Den andra boken har flera olika typer av plagg, samtliga prydligt uppställda i början av boken.

IMG_3752

I den här vill jag göra nästan allt! Den här enkla klänningen till exempel. I linne.

IMG_3753

Eller ett par schnajdiga enkla byxor.

IMG_3754

Eller varför inte den här fina kappan.

IMG_3755

Det enda trubblet är väl huruvida jag kommer att kunna producera något ur de här böckerna – beskrivningarna är nämligen helt på japanska. Lyckligtvis är de även ackompanjerade av massor av tecknade bilder som förklarar hur saker skall utföras. Jag kan dock tänka mig att det krävs en del förkunskaper för att kunna förstå mönstren. Längst bak i båda böckerna sitter ett mönsterark. Här kan också några av illustrationerna ses.

IMG_3750

IMG_3756

Ser hur som helst fram emot att planera vilka mönster jag vill sätta tänderna i först, välja ut färg och tyg och se hur det blir.

För den som själv vill kunna browsa bekvämt bland mönstren i japanska syböcker rekommenderar jag VARMT bloggen Japanese Sewing Books. Författaren recenserar och visar upp många eller alla mönster i olika japanska mönsterböcker och berättar om eventuella svårighetsgrader, plus och minus med böckerna, om det finns översättningar samt information och var de står att finna. Skoj!

One thought on “japanese sewing books.

  1. KatLinn skriver:

    Så bra tips och så fina klänningar! Jag gillar oxå den japanska stilen men har hittills bara köpt böcker med engelsk översättning. Det känns dock som en rolig utmaning att sy efter japanska mönster, borde inte vara omöjlig med lite erfarenhet och med bilderna till hjälp.

Kommentera

