återuppståndelsen + improviserat pannband (+ beskrivning).

Hej!! Sommaren är (nästan?) slut och jag har haft det ganska slappt och bra. Nu när höstterminen drar igång händer allt på en och samma gång. Livet post examen rullar igång med två jobb (ett nytt och ett gammalt) och en mycket efterlängtad flytt (nästa helg, hurra!!). Efter uppsatsen blev jag matt och orkade inte genomföra några ordentliga projekt, och senaste månaden har lägenheten blivit mer och mer flyttkaos. Men häromdagen stickade jag ett pannband!

IMG_3484 IMG_3485 IMG_3486 IMG_3488  IMG_3490IMG_3489

 

Det stickas så här enligt mina nedkladdade anteckningar:
– Lägg upp 96m på strumpstickor/rundsticka stlk.2 (eller större/mindre beroende på hur du vill ha storleken).
– Sticka 3 varv rätstickning.
– Sticka sedan triangelmönstret. Det är lätt att komma ihåg, men jag skriver ändå ut
varv1: 11r, 1a. Upprepa hela varvet ut.
varv 2: 9r, 3a. Upprepa varvet ut.
varv 3: 7r, 5 a. Upprepa varvet ut.
varv 4: 5r, 7a. Upprepa varvet ut.
varv 5: 3r, 9 a. Upprepa varvet ut.
varv 7: 1r, 11a. Upprepa varvet ut.
varv 8: 1a, 11r. Upprepa varvet ut.
Sticka nu varv 1-7 igen, men byt ut r mot a i beskrivningen och tvärtom (alltså 11a, 1r –> 9a, 3r osv.).
Fortsätt sticka tills du har tre rader med trianglar, eller en rad till om du vill ha extra mycket örontäckning.
– Sticka 2 varv rätstickning.
– Maska av.

Om du vill; sticka ett litet band att sätta runt pannbandet.
Lägg upp 5 maskor. Sticka slätstickning tills bandet är så långt att det går runt pannbandet och trycker ihop det lite.
Maska av.
Lägg rund pannbandet och sy ihop kortsidorna.

KLART!

*

I sommar har jag hunnit läsa en del böcker. De senaste två var ”Egenmäktigt förfarande” av Lena Andersson och sedan ”Den allvarsamma leken” av Hjalmar Söderberg. Lite samma tema, båda väldigt bra. När tillfälle ges ska jag läsa Gun-Britt Sundströms ”För Lydia” som är en parafras på Hjalmar Söderbergs bok, skriven ur kvinnans perspektiv.

Jaha. Nu ska jag sticka vidare på en mössa och stirra på flyttlådor. Tjipp och hej!

4 thoughts on “återuppståndelsen + improviserat pannband (+ beskrivning).

  1. Margreth skriver:

    Hej Emelie, har tänkt på er hela dagen. Det måste vara maximal otur med allt detta regn, förstår att flytten ändå gått riktigt bra. Det är bra att ha många goda vänner som hjälper till.
    Vi kommer nog och kollar hur ni har det kanske sept. eller okt.
    Hela sommaren har gått och jag har inte kollat din blogg. Ser att du inte varit overksam (vem hade trott det???) jackan är riktigt fin och den randiga klänningen likaså. Hoppas det dröjer innan du får användning av pannbandet. Lycka till imorgon på nya jobbet!

  2. Maria Ljungström skriver:

    Den som ändå kunde sticka så bra haha 🙂 hoppas du haft en mysig helg annars.

    Idag har jag tävling på bloggen 🙂

    LOVE Maria
    hoppas du haft en mysig helg annars.

    Idag har jag tävling på bloggen 🙂

    LOVE Maria

Kommentera

