Eeeeeloiiiise (Jenny Hellström Ruas style).

 

Det där tyget jag skulle sy byxor av? Alltså. Det blev en jacka istället. Närmare bestämt modellen Eloise från Jenny Hellström Ruas bok ”Sy! Från hood till skjortklänning”. Jag fick ett ryck och insåg att jag förmodligen behöver en sommarjacka modell liten och nätt mer. Dessutom har jag dreglat över små bomberjackor i åratal men aldrig köpt någon.

IMG_3362

 

”Är du knäpp i huvet eller?” tänkte jag, för det verkar ju faktiskt skitsvårt att sy en jacka. Och det var det också bitvis, jag fick testa nya grejer som jag inte gjort förut (t.ex. bestiga Mount blixtlåsfot och ge mig ut på infordringshavet) men det gick! Bara lite fel blev det. Men det kan jag leva med, för jag har ju sytt en egen jacka!?

IMG_3365 IMG_3369

Fodret på insidan kommer från en gammal blus och en slaktad klänning (som någon kanske minns?).

IMG_3380

Huva har den också, bra för en som lätt får ont i höronen av blåsten i Skåne. Den fabulösa masken fick jag av min vän Ida i examenspresent. Kanske det bästa jag sett!

IMG_3385 IMG_3387 IMG_3391 IMG_3392 IMG_3394 IMG_3395

 

Roligt projekt, även om jag slet mitt hår lite under den sista timmen pga sned magficka som fick justeras. Galet nöjd. Rekommenderar boken, det finns flera bra mönster som är lätta att justera utefter vad en önskar! Nu ska vi ut på stan och lämna tillbaka en annan bok, jackan och jag. Tjipp och hej!

8 thoughts on “Eeeeeloiiiise (Jenny Hellström Ruas style).

    • emeliekristina skriver:

      Men tack du!! 😀 Jag tycker att beskrivningarna är ganska uttömmande, men ibland saknar jag bilder (teckningar hade räckt) på hur saker ska göras. Det var delvis pga bildbristen som jag gjorde några fel tex! Tygerna kommer från Stoff&Stil i Malmö, finns online också men då kan en ju inte känna på dem förstås! Jacktyget är någon stretch-twill tror jag.

  1. Sara skriver:

    Å vad fin! Älskar J Hellström Ruas böcker, sitter just och syr en skjortklänning och en Stella top, men jackorna har jag inte vågat mig på än. Vad har du använt för yttertyg?

    • emeliekristina skriver:

      Tack! Jag kommer absolut att testa fler mönster framöver! Till jackan har jag använt ett yttertyg i twill, med lite stretch i. Har testat den ute i väder och vind, fungerar prima! (:

  2. Nina skriver:

    Oh, nu blev jag peppad på att sy denna jacka! Köpte boken för ett tag sedan men har inte riktigt kommit till skott att börja sy ännu. Tack för inspirationen, riktigt snyggt resultat!

Kommentera

