halvdålig halsduk inspirerar improviserat vinstickat pannband.

Jag såg en tjusig liten halsduk på Ravelry och klickade mig fram till mönstret (som är gratis, dock på engelska). Väldigt rolig ”knäppning”! Originalet var dock ganska liten, jag ville testa att sticka en större. Så jag valde större stickor (5mm) och stickade några decimeter extra, så att den kunde viras två varv runt halsen.

IMG_2906

Halsduken är varken blockad eller trådfäst. Dessutom är jag inte så nöjd med den pga lite blek färg (den går inte riktigt ihop med mitt bleka ansikte). Dock var det så himla rolig att sticka den, så jag kunde liksom inte bara lämna det vid en halvmesyr till halsbeklädnad. Så utifrån mönstret stickade jag ihop ett grönt pannband.

IMG_2903

Halva pannbandet stickades igår kväll efter lite vin. Jag har tidigare hört/läst om att det här med vinstickning är roligt, men lämnar lite övrigt att önska dagen efter. Min stickning led dock knappt alls av detta, en lite ful avslutning bara. Kanske beroende på att mängden vin uppgick till ett (1) glas. Nåväl.

bannpann

Överlag blev det himla bra, jag vill sticka tusen stycken! Delar härmed med mig av den mycket enkla beskrivningen.

 

Improviserat vinpannband

Garn: Marks & Kattens ECO Ull
Stickor: 4mm

Lägg upp 18 maskor.
Sticka rätstickning (bara räta varv) ca 17-18cm.
Minska 6 maskor: sticka *2 ihop, 1 rm. Repetera från * till sista maskan, 1rm. Nu har du 12 maskor.
Sticka 1rm, 1am (resår) i ca 3cm.
Öka 6 maskor: sticka 1rm, *omslag, 2rm. Repetera från * till sista maskan, 1rm. Nu har du 18 maskor igen.
Sticka rätstickning ca 17-18cm igen.
Maska av och tråckla ihop ändarna.

VOILA! Ett pannband!

4 thoughts on “halvdålig halsduk inspirerar improviserat vinstickat pannband.

  1. emma skriver:

    Fiiiint som vanligt!!! Kan man inte få se halsduken på? Hänger den som en liten fluga runt halsen eller är det mer som en sjal över axlarna? ❤

Kommentera

