klippvante.

Jag hinner ju ingenting!!! Uppsatsskrivandet äter upp största delen av mina dagar, vilket förstås på ett sätt är bra eftersom det innebär att saker blir gjorda i tid, men särskilt inspirerande kan en inte beskylla det för att vara. Jag stickar vidare på mina vantar. Våren verkar har fått ett bakslag här i Malmö, så jag kanske hinner använda dem ändå!

Den första vanten blev hiskeligt lång, jag vet inte riktigt hur jag resonerade när jag tänkte att min handled sitter 5cm längre upp på armen än vad den gör. Så, först såg den ut så här:

långvante

Det gick ju inte för sig. Först tänkte jag att jag kanske kunde repa upp hela mudden nedifrån/baklänges. Men så googlade jag lite och tog mig för pannan när jag hittade det excellenta och kanske självklara tipset; KLIPP ITU och sticka en ny mudd. Så det gjorde jag. Klipp, klipp, rep, rep, stick, stick så hade jag en kortare vante med bättre passform!

vante

 

Detta innebar alltså att jag stickade åt motsatt håll från hur jag gjorde innan, och om en tittar noga på mönstret syns det att maskorna är ”åt fel håll”. Men det blev toppen! Hädanefter ska jag inte vara rädd för att klippa i stickningar. I detta fall fick jag dessutom den avklippta mudden att utgå ifrån till vante nummer 2!

 

I övrigt har ett blygsamt sysug kommit upp till ytan igen. Jag behöver en ny plånbok att ha alla tusen små kort i, till exempel. Och kanske måste jag ta upp projektet med de där byxorna igen och sy efter ett ordentligt mönster istället. Årets odling på balkongen väntar också på att få bli verklighet. Zucchini, tomater, morötter, ärter, physalis osv osv, här ska det vara humlornas paradis på fjärde våningen. Håhå jaja! Men först ytterligare lite studier. När jag pausar från studierna spelar jag ett mycket mysigt litet pixligt skräckspel kallat The Last Door, episodbaserat och gratis under utvecklingstiden! Perfekt att slå ihjäl en halvtimme med här och där.

Kommentera

