kampvantar i tid och framför allt otid.

Hej hopp! Idag är det söndag och jag vaknade upp från en underlig dröm kl.06.55. Happ. Lika bra att gå upp.

Jag och min klasskompis har spenderat en vecka i Stockholm, denna bitterljuva stad, för att samla in material till vår masteruppsats. Det var en mycket intensiv och produktiv vecka skolmässigt (tack och lov) där det huvudsakliga nöjet bestod i att få äta god mat efter långa dagars arbetsinsatser. Jag kan rekommendera Sibirens Soppkök (jag åt en halv skål avocadosoppa = tummen upp för att en kan välja en halv skål, och ostbricka), pasta på Nero (”hundralappen”, pasta för hundra kr) och Urban Deli (vegetarisk antipasti och supergoda pommes, husets vita vin var toppen). Utöver det var det 8 mars och vi gick på manifestation vid Nytorget, hurra så peppigt!! Dagen efter var det förstås lite ledsnare miner över naziöverfallet hemma i Malmö och vi traskade till manifestationen vid La Mano i Stockholm. Där var det fint att se så väldigt många engagerade!

Det halvfärdiga hantverk jag visar upp här har delvis med manifesterandet att göra, skulle en kunna säga. Inför Stockholm behövde jag ett nytt stickprojekt. Något lagom krångligt, färgblandat, inspirerande, litet och med små stickor. Så kom jag ihåg ett par helt fantastiska vantar jag sett – Hedvig Handarbetars helt sjukt galet snygga FeminInos vantar!

Så här långt har jag kommit med min första skrynkliga vante:

bild (1)

Och så här kommer de se ut när de är färdiga hoppas jag:
(Bild lånad från mönsterhäftet.)

vantbild

Mönstret är baserat på ett broderi, förmodligen det finaste kampmärket jag sett. Garnaffären jag stressade till innan tåget gick hade inte Kampes ullgarn som det står i mönstret, så jag blev rekommenderad tvåtrådigt ullgarn från Ölands Ullcentrum istället. Färgerna velade jag över i ca tusen år innan jag slutligen valde samma som originalvantarna. Det röda poppar ut så snyggt från den grå bottnen. HÄR finns länken till mönstret på Ravelry.

Nu hann jag bara sticka ungefär sex varv på ena mudden på hela veckan, men det har gått desto fortare sedan jag kom hem för tre dagar sedan. Det hade kanske varit trevligt att ha lite bättre framförhållning efter 1. de var inte klara till 8 mars, 2. våren börjar nu. De är ju heller inte klara till dagens demonstration i Malmö. Men under tiden som jag stickar dem tänker jag på peppiga saker och mindre peppiga saker och tittar på filmer, lyssnar på radio och ser dokumentärer som fyller dem med saker jag tycker är viktiga. Särskilt nu. De blir ett projekt för själ och hjärta, skulle en kunna säga. Kommer våren med buller och bång innan de är klara får jag väl hänga upp dem ovanför skrivbordet och beundra dem tills det börjar bli kallt igen!

Senare ska jag försöka ta lite bilder på andra saker jag gjort färdigt senaste tiden. Överlag håller jag mig ganska bra till det här med att inte ha fler än två-tre projekt åt gången, skönt! Men först ska jag nog betatesta lite mer Elder Scrolls Online (ett kommande onlinerollspel som utspelar sig i samma värld som t.ex. spelen Oblivion och Skyrim). På återseende!

Kommentera

