Ramona cardigan – äntligen färdig!

Ofta är jag ganska dålig på att göra klart den allra, allra sista avgörande touchen på mina projekt. När hästgörat är över och det bara är några stygn, strykning eller knappfästande att fixa så dör min kreativitet och jag måste lägga ifrån mig projektet ett tag. Min Ramona cardigan var inget undantag, och jag var skeptisk mot den in i sista sekund, men knapparna fick mig helomvänd. Hallå liksom, vad bra den blev! Jag kan absolut inte allt om stickning ännu utan lär mig med varje projekt. Denna har flera små brister, men jag är glad och stolt över att det ändå blev som jag hade tänkt mig. Stickning alltså, vilken utomordentligt rolig sak att kunna!

IMG_2789 IMG_2793

Notera hur jag håller självutlösaren i handen på alla bilder. Tröjan är i vart fall väldigt grov och stickig, men kommer som tidigare sagt passa alldeles utmärkt som utanpåplagg under våren – som för övrigt har börjat ta stormsteg in över Skåne – HALLELUJAH!!

IMG_2796IMG_2794

Jag stickade på stickor 5mm istället för de rekommenderade 5.5 och 6mm. Ändå blev en storlek XS ganska stor, som synes. Kanske beror det på att jag stickar ganska löst.

IMG_2802

Kort avbrott för fotfoto! Även socklasinerna blev bra efter en tur i tvättmaskinen. Garnet jag kompletterade ena tån med var dock EKO ull och krympte en aning mer än det andra. Men det gjorde inte så mycket, jag blötte ner dem lite till och stack ner fötterna i dem så att de kunde formas. Jag ska nog sy på en sula undertill också, så att de håller längre.

IMG_2801  IMG_2803

En sak jag är himla nöjd över är hur jag har tacklat att garnet visade sig vara i olika nyanser. Övre delen av kroppen och armarna är en färg, underdelen av kroppen en mörkare och halsringning, knappslå och ärmarnas muddar är en ljusare nyans. Det blev bra, nästan som en dipdye! Jag kommer nästan garanterat sticka fler tröjor efter det här mönstret, men då i mjukare garn som en kan ha inpå kroppen. Och kanske inte luktar lika mycket får.

IMG_2804 IMG_2805

 

Knapparna har jag köpt från CCHobby. Passade på att beställa sex eller sju olika storlekar av träknappar, då jag anar att merparten av mina stickade plagg kommer att vilja ha några efter att Ramonan blev så schnajdig!

 

Mitt byxprojekt då? Tja, det blev som jag skrev i början av inlägget – jag kom en bit på vägen och toktröttnade sedan mitt i. Det ger väl med sig! (:

7 thoughts on “Ramona cardigan – äntligen färdig!

  1. Maria skriver:

    Hej!

    Mitt julprojekt är tänkt att bli en Ramona!
    Vilket garn har du använt?
    Vilket garn tänker du använda nästa gång?

    Fin blogg!
    Kram Maria

Kommentera

