färdigt och på gång!

Stickelistickandet går vidare! Vintern är nog min minst kreativa tid då mörkret lägger lite lock på hjärnan kan jag känna. Stickandet har varit ett bra sätt att liksom vara kreativ på ”autopilot”, jag är så himla glad att jag tog upp det igen. Dock har jag äntligen svängt förbi Stoff&Stil och köpt två meter halvstretchig tweed i nattsvart. Det ska bli ett par improviserade byxor. Jag är galet förväntansfull och har en idé som jag hoppas fungerar. Kanske blir de till senare idag! Tills dess kan ni få kika på lite grejer som jag gjort klart eller håller på med för tillfället! En del av er har säkert redan sett bilderna på Instagram, jag har varit lite för lat för att fota dem ordentligt.

image (3)

De här socklasinerna blev klara till sist! Jag fick komplettera med ett annat lila garn, det första tog slut. Lyckligtvis hittade jag ett som var så likt att en inte kan se skillnaden förrän ganska nära och i bra ljus. De är ju dock lite breda. Jag ska filta ihop dem lite.

imageimage (2)

Av ett litet ljusgrått nystan stickade jag min nya favoritmössa, baskern Colette som jag blockat runt en liten tallrik. Mönstret är gratis och lätt att förstå, och resultatet blir väldigt tjusigt! Jag stickade en lite mindre och tätare variant på mindre stickor.

image (1)

Jag har också slängt iväg en ganska stor beställning av garn från Petra på Magasin Duett. Svart, grått (ytterligare fem nystan grått beställdes senare), två sorters grön i Supersoft och ett senapsgult tweedgarn. Vad det blir av de ärtiga färgerna återstår att se, förmodligen någon mer basker eftersom den blev så himla fin. Av några svarta och grå ska det bli en stor sjal och ett par mobiltumvantar till Martin. Av det gråa blir det en annan tjusig grej, nämligen koftan Siri designad av Viffla.

image (4)

 

Den har sakta växt fram med dubbelt garn på rundstickor 3mm. Fint blir det!

 

image (5)image (6)image (7)

 

Igår kväll blev jag äntligen klar med den tråkiga slätstickningen och maskade av kanten. Nu är det ärmar och kanter kvar. Sedan måste jag ha kantband. Vars hittar en de finaste kant-/knappbanden tro?

Nåväl! Nu tillbaka till plugget. Sedan är det dags för byxdesign!

2 thoughts on “färdigt och på gång!

Kommentera

