I solemnly swear that I am up to no good.

Jag har stickat och filtat klart mina O.W.L mittens! Jag stickade dem med tunt garn på strumpstickor 2,5 i bambu. De ska fara över havet till min vän K. Så om du läser det här, K, you’re in for a little treat!

yarma_medium2 (1)yarma_medium2 (2)

Vantarna och över 30 andra mönster finns publicerat i magasinet The Unofficial Harry Potter Knits, som finns att ladda ner för ca 98kr.

De blev så galet stora från början att jag var väldigt skeptisk till att de skulle kunna användas av någon alls. Kanske som förvaring. Jag körde dem i tvättmaskinen på 60 grader, vilket minskade dem lite grann, men det var att koka dem i kastrull och filta dem själv som gjorde susen! Jag valde kastrullmetoden för att kunna ha mer kontroll över händelseförloppet än när de tvättas och torktumlas i maskin.

Så här filtade jag i kastrull; koka upp vatten och lite grönsåpa. Vrid ner värmen så att vattnet sjuder. Lägg i vantarna och låt dem bli genomblöta. Ta upp vantarna en i taget, lägg ner i svalare vatten så att den kan hållas i händerna. Vrid ur vattnet. Filta (gnugga) vanten mellan handflatorna. Upprepa detta tills vantarna har den storlek du vill. Lägg dem sedan i vatten med en skvätt ättika för att stänga fibrerna. Vrid ur, lägg plant och låt torka.

hej4

hej3

hej2

MISCHIEF MANAGED!

8 thoughts on “I solemnly swear that I am up to no good.

Kommentera

