2013 – summerat.

Jag älskar ju faktiskt att fylla i listor, så det tänker jag göra! Jag moddar den dock lite för att passa mitt år och mina intressen lite bättre. Here goes!

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Ganska många nya saker. Skaffade en overlockmaskin, började sticka på allvar, tovade ull, tog min kandidatexamen, blev publicerad Karins bok och TATUERADE MIG!! Äntligen.

tatt

IMG_2304

Vilka länder besökte du?
Tyskland är nog det utomlands jag hann med precis i slutet! Annars Gotland, och det är ju ett slags…land. Namnmässigt åtminstone. Båda ställena har jag besökt förut.

Vad var din största framgång 2013?
Svårt att säga, förmodligen att det känns som att min kreativitet har tagit några stora steg framåt och att jag fortsätter avancera!

Bästa köpet?
Overlockmaskinen, alla sy- och stickböcker, det randiga tyget som jag nästan överanvänt men ej kan få nog av och garnchockslådan!

IMG_1549bild (4)

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jag kommer ihåg så dåligt och kanske måste fylla på efterhand. Sommarveckan på Gotland var fin och är det som kommer till mig genast. Hantverksmässigt så har nog alla fina stickträffar med kompisar gjort mig väldigt glad. Att hänga med goda vänner gör mig överlag lycklig och tillfreds. Jag har också börjat spela mycket mer tv-spel, vilket har berikat mitt liv så sjukt mycket mer än jag hade kunnat tro. Att kunna vara en del av en annan värld och historia där det bara är jag och karaktärerna passar mig alldeles utmärkt!

Och ledsen?
Jag har varit väldigt orolig det här året, förmodligen en restprodukt av förra höstens enorma arbetsbörda och stress. Det har sugit mycket energi ur mig, men jag tror att det bättrar sig alltså! Det har nog delvis med ljuset att göra, nu när vi är på rätt sida vintersolståndet så blir allt lite roligare!

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
Hmm. Låt oss gå baklänges i min stjärnade Spotify-lista. Det här får nog även vara mina Årets bästa låtar.

Fireproof – The National (som jag såg i Köpenhamn i november)
Hela huset – Veronica Maggio
I’m not calling you a liar – Florence and the Machine (som spelas i slutet av Dragon Age II…åh Fenris..)
Villain – CocoRosie
The Vapors – Baths
Ghost sYMbOL – Zero 7
The killing moon – Echo and the bunnymen (denna och Zero 7 pga såg ”Misfits” detta år)
Hermila – Shout Out Louds
En sångarsaga – Mando Diao (som jag såg på Konserthuset i Malmö tidigare 2013)

Blev du kär i år?

Jag fortsatte vara kär i samma person! Jag har varit det i snart 4 år nu, minsann.

hejhej

En lång och en kort på Fotografiska i Stockholm.
Jag blev också störtförälskad i flera fiktiva karaktärer, tex Fenris, Isabela och Varric från Dragon Age-spelen!

Favoritprogram på TV?
Kommer ju inte ihåg. Men Misfits första tre säsonger var himla bra!

Bästa filmen?
Ska jag komma ihåg det alltså. Jag säger Catching Fire för att den också inspirerade till större saker. Och för att jag likt så många andra är en Jennifer Lawrence fangirl!

Bästa boken du läste i år?
Hjälp. Vad har jag läst i år? Jo! Jag älskade alla hittills utkomna böcker i urban fantasy-serien om konstapel Peter Grant, vilken börjar med Rivers of London. Jag läste även Nyckeln, förstås, och kände att den var ett värdigt avslut på Engelsforstrilogin.

Bästa spelet?
Gamla: Dragon Age I & II. Gillade dem så mycket att jag spelade igenom båda en gång till direkt.
Nytt för 2013: Tomb Raider tror jag, av många anledningar!
Analogt spel: Testade rollspelet Fiasco precis innan jul, det var himla roligt!

Bästa matupplevelsen?
Hmm. Jag äter nästan uteslutande vegetariskt men måste ändå säga att de gånger jag ätit lax i år (ca 3 gånger?) så har det alltid varit fantastiskt gott. Annars brukar allt med mycket grädde i vara en hit. Jag har också ätit en hel del hemmabakade chokladbollar med mycket kakao och lite havssalt med ett glas mjölk till. Det är alltid en mycket trevlig upplevelse! Jag ÄLSKAR god mat och bakverk. Och frukt, herregud, frukt är så jäkla bra.

chokladboll

Roligaste/bästa/snyggaste projekten
Kan inte bestämma mig för ett! Alla de här projekten ligger mig varmt om hjärtat. De har alla (förutom baskern som jag ska ge bort!) använts mycket och då känns det extra bra att det är jag själv som gjort dem.
yarma_medium2
IMG_1543
bild (2)
IMG_2353
IMG_2482333
IMG_2644
IMG_2714
Tråkigaste/sämsta/fulaste projekten
Hmm. Det sämsta projektet från förra året är nog en mörkgrå kofta som jag stickade i princip klart och bara behövde sticka knappslå på. Sedan fick den ligga. Länge. Efter några månader plockade jag fram den och bestämde att den behövde förlängas. Så jag köpte garn i en ljusgrå färg och började sticka. Häromdagen bestämde jag att jag inte alls ville ha det så, repade upp alltihop och har nu börjat på en tredje tröja med popcornmönster. Dock tror jag inte att garnet räcker, så jag vet inte hur jag ska lösa det denna gången (;

Något du önskade dig och fick?
En lugn sommar utan för mycket jobb!

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Jag var på Gotland och spelade in en liten film på stranden med Ida och Martin. Det var en fin födelsedag, vi åt god mat, det var sommar och varmt osv.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mindre oro ju! Och mer värme, sol och otvingade slappa dagar!

Vad fick dig att må bra?
Kreativa projekt, tv-spel, god mat och umgänge med de jag gillar mest!

Är det något du saknar år 2013 som du vill ha år 2014?
Jag vill ju ha min masterexamen och sedan gärna ett jobb! Jag vill gärna ha lite mer själsligt lugn och ännu mer god mat också.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Hehe. Olika hela tiden, men kanske mest sugen på Nikolaj Coster-Waldau.

Vem saknade du?
Folk jag inte hunnit träffa så mycket som jag velat, till exempel mina två vänner i London och Brighton!

De bästa nya människorna du träffade?
Hmm. Jag kommer inte ihåg, förmodligen var de flesta nya människor jag träffat bäst!

Högsta önskan just nu?
Individuell önskan precis just nu: Att äta lite god mat pga är himla hungrig. Vi ska äta rödbetssoppa och jag gillar inte det så mycket. Däremot har vi en smörgåsgrill nuförtin’ så kanhända blir det en liten ostig side dish till kanske!
Annan önskan: Att de kalla bruna högervindarna blir varma rosa regnbågsvindar istället.
Övergripande utopisk önskan hela tiden: att allt ska bli bra för allt och alla alltid.

*

Det var lite om 2013, det. Denna termin är min sista på universitetet (som hittills är tänkt åtminstone) och våren kommer vara full med uppsatsskrivande. Jag ska förhoppningsvis få en plats i Malmö Tjejjours studiecirkel och kunna göra lite positiv skillnad för någon, fortsätta hantverka järnet och fara till Italien efter examen!

3 thoughts on “2013 – summerat.

  1. Margreth skriver:

    En summering av året som gått är nog inte så dumt. Du har ju haft ett fantastiskt 2013 och jag hoppas dina önskningar för 2014 uppfylls. Det känns som jag känner dig lite bättre efter att ha läst din resumé, KUL.

  2. Mc.J skriver:

    Härlig resumé, älskar tatueringen, känner tre st om har den på samma ställe som du. Missa inte den stora harry potter utställningen i norrköping i år 😀

Kommentera

