råkantad tidnings-/posthållare av linne och lakan.

I säkert två år har jag tänkt sy någon form av posthållare till lägenheten. Så, idag, blev det äntligen gjort. En enkel och snabbsydd modell.

Till denna behövs:

  • Tyg, förslagsvis två olika.
  • Rundstav eller liknande.

IMG_2732

Jag sydde min hållare av en gardin från loppis och en ganska stor överbliven bit linnetyg. Hållaren består av tre delar; ett bakstycke och två likadana stycken som håller i tidningarna. Rundstaven (fast jag tog en rulle i kartong, som dessutom var lite kort..men det spelar inte så stor roll) håller hållaren rak även under tyngden av tidningar.

tidningshållare

De två hållarna viks som dubbla ”rör” och sys fast på bakstycket. Jag valde att ha råa overlockade kanter. Om en vill ha mer rena kanter är det bara att sy med raksöm och vända ut-och-in på delarna, men det kommer jag dessvärre inte att förklara här.
Observera att det alltså krävs både fram- och baksida till varje del!

IMG_2728

BAKSTYCKE:

  • Lägg bakstyckets rätsidor mot varandra (avigsidan utåt, alltså) och sy ihop den kortare ovansidan med en raksöm. Vänd rätsidan utåt.
  • För att få en kanal att trä in rundstaven i sys en raksöm några centimeter nedanför den nyss ihopsydda översta kanten. Peta in staven i kanalen.
  • Sy ihop de övriga tre kanterna.

IMG_2727

HÅLLARE:

  • Lägg bitarna med rätsidan utåt. Sy ihop längs med långsidorna.
  • Vik bitarna på mitten med rätsidan utåt och sy ihop dem upptill. De blir då som två ”rör”.

IMG_2729

Dags att sy fast hållarna i bakstycket. Nåla först fast den understa hållaren. Låt dess undre kant vara ca 1cm från bakstyckets nedre kant, som på bilden. Sicksacka fast längs hållaren övre kant.

IMG_2730

Nåla fast och sy den andra hållaren någon centimeter från kanalen.

IMG_2731

Klart! Hur jag ska montera den är en annan historia, eftersom jag inte bestämt vars den ska sitta ännu. Men en idé är ju att slå igenom öljetter i de övre hörnen och hänga den på krokar. Håhå jaja. Förhoppningsvis blir det mindre högar post på matbordet hädanefter!

Kommentera

