nyår i Berlin och lite tips!

Hej hopp, gott nytt år och så vidare! Jag firade en snölös jul i Dalarna och sedan ett smälligt nyår i Berlin! Jag har stickat vidare på ugglevantarna, snart är de klara. I övrigt blev det inte tid till någon hantverksshopping på resan, men kanske finns det några bra garnbutiker i Berlin? Nåväl!

Några ställen i Berlin blev jag så förtjust i att jag tänkte tipsa om dem här. Vi kom med buss till Berlin på morgonen den 31’a (får jag välja kommer jag aldrig ta nattbussen igen pga kan inte fungera ordentligt utan minst 6 timmars sömn) och for på eftermiddagen den 2’e. Alla bilder är från min mobil, entschuldigung! Det här var mitt andra besök i Berlin, och Martins tredje.

Salon Schmück, Skalitzer straze 80, Kreuzberg.
Ett mysigt cafe precis vid stationen Schlesises Tor med massor av fina små, mellan eller stora frukostar för 2-11 euro. Det här stället sprang vi på första morgonen när vi kommit med bussen och egentligen letade efter ett annat ställe. Salon Schmück var så bra att vi åt frukost här igen sista dagen. Inredningen är fin, personalen trevlig och priserna bra. Dessutom finns det många vegetariska/veganska alternativ, även om de också serverar kött.

IMG_1776IMG_1795IMG_1778

Första morgonen åt vi en fransk frukost med baguette och croissant samt en amerikansk frukost med pannkakor, en god färskpressad juice med ingefära-kiwi-apelsin och en varm choklad på sojamjölk. Tokrekommenderar detta ställe!

När vi sedan sovit igen två timmar på hotellet gick vi till den fantastiska Liquidromen (Möckernstraze 10), ett badhus med 18-årsgräns. Det här var resans stora mål, vi har är förra gången och blev frälsta. Det finns flera olika bassänger, varav den bästa är den stora saltvattenbassängen under en stor dome där det spelas musik under vattnet. Vattnet är ca 40 grader och här låg vi i en och en halv timme och bara hade det bra. Har inga bilder härifrån av naturliga skäl, men det är helt fantastiskt, jag lovar. Kolla in vilka dagar det är lite mindre folk, dock, då är det som bäst. En kan nästan låtsas att det är ens eget palats. Två timmar kostar 20 euro/person, 4 timmar kostar 25 euro/person.

Nyårsaftonens kväll firade vi genom att äta asiatisk hämtmat och Dunkin’ Donuts på hotellrummet, sova en stund till och sedan traska ner till Brandenburger Tor. Det var så mycket folk och smällare och raketer och poliser att en knappt visste varken ut eller in. Men det var la ganska fint ändå. Öronproppar rekommenderas dock!

KOPPS, Linienstraße 94, Mitte.
För att fortsätta på frukostlinjen så tipsar jag gärna om Kopps. En helvegansk restaurang där vi åt en finfin brunch på nyårsdagen för 12,5 euro. Jag tog ingen bild på urvalet, men det fanns till exempel små amerikanska pannkakor, nybakat bröd, olika linsröror, banansmör, soygurtar, frukt, allsköns veganpålägg (korv osv) och soppa. Mycket trevlig personal och en lokal som kändes väldigt, tja, lyxig faktisk.

Vi köpte till en liten juice för 3,9 euro. Lite dyrt tyckte vi nog, men den var supergod, vilket vägde upp. Och så var det ju ändå nyår.

Rolig inredning med fönsterluckor i taket! Hann inte kolla in deras lunch- och middagsmenyer, men det ser onekligen gott ut när en läser på hemsidan. OBS! Om en ska gå hit kan det vara bra att boka bord innan, vi gjorde inte det och hade turen att komma precis mellan två bokningar!

Computerspielenmuseum, Karl-Marx-Allee 93a.
Eftersom båda medlemmar i hushållet har ett stort intresse för spel av olika slag blev det här muséet förstås väldigt intressant. Muséet tar en igenom dator- och konsolspelens utveckling och har en stor samling spelmaskiner som både kan beskådas och provas. Nostalginivån är hög för nästan samtliga över 20 skulle jag tro! Muséet är inte så stort, men har så mycket information och interaktiva manicker att det räckte för att hålla en intresserad tillräckligt länge.

I entrén möts en av Laura Croft version I och II.

Där finns också en interaktiv vägg med ett stort antal spel vilka haft stort inflytande över sina respektive genrer under årens gång. Genom att sikta på lådorna kunde en sätta igång små filmer med information och sekvenser från spelen. Så roligt, jag hittade flera spel som jag nästan glömt bort!

Där fanns även flera exempel på intressanta analoga ”spel”, som den här boken från 1970-talet, där läsaren kan välja mellan olika händelser i berättelsen. När ett val gjorts får spelaren sedan bläddra fram till en vissa sida för att läsa fortsättningen. En annan blev ju alldeles nipprig, spel och bok i ett liksom!!

Sen for vi hem med bussen igen.

På färjan mellan Tyskland och Danmark köpte jag en grej som jag inte ätit på minst 9 år – påläggschoklad! Små chokladplattor som en bryter över sin smörgås. Så jäklarns gott alltså, hade nästan glömt bort det. Skogaholmslimpa med smör och påläggschoklad = gott. Nu vet ni det.

Det var Berlinresan det. Nu vidare in i det nya året, håhå jaja!

2 thoughts on “nyår i Berlin och lite tips!

1. Margreth skriver:

Så trevligt att se foton och läsa om er Berlinresa. Ni är duktiga på att hitta kul matställen och andra besöksmål, inte bara turistfällor.
    Roligt också att se alla dina ”stick-alster”, du kan verkligen hantverket. Mössan/baskern tycker jag är super snygg.