tusen projekt.

Igår kväll kan möjligen har varit övergången till vinter i Malmö. Frosten låg kvar på löven när jag traskade till skolan imorse och vinden bet mina anklar i glipan mellan byxor och strumpor som halkar ner i skon (hädanefter gäller knästrumpor som standard). Allt detta mörker kan ganska lätt bli mysigt om en har något roligt att hålla på med. Vilken evinnerlig tur då att jag har otaliga projekt att välja mellan..

IMG_2703

Här är tre tyger från fyndhörnan som otåligt väntar inne i tygskåpet. Till vänster ett lite tjockare som förmodligen blir överdrag till soffkuddar, i mitten ett i viscose som förmodligen slutar som klänning (fast egentligen vill jag nog sy något annat plagg av det = inget blir sytt) och det tredje som egentligen inte är riktigt min färg. Men det är hemskt fint och kan bli en rolig blus eller så! ”Blus” är mitt nya favoritord. Jag använder inte blusar, men det låter skirt och fint.

Detta eviga stickande genererar många projekt, men tar längre tid än syprojekt och annat. Jag tenderar också att bli lite rastlös ungefär precis när 75% av stickningen är klar, och påbörjar gärna ett nytt projekt. Men vi kan ju för all del kika på det jag nästan är klar med.

IMG_2704

Jag stickar på en Color Affection-sjal. Först testade jag kombinationen rost-plommon-marinblå, men det blev inte alls bra trots att nystanen var så fina bredvid varandra. Efter en del trilskande och repande valde jag helt enkelt det säkra kortet – svart.

IMG_2707

En annan sjal, halvt om halvt efter mönstret Nedifrån (jag hittar bara länk till Ravelry). Det är cirka 20 rader kvar på den, vilket förstås är så nära slutet att jag inte riktigt ids, håhå jaja!

IMG_2709

Här är en kort kofta som jag funderar på att repa upp och förlänga i annan grå färg.

IMG_2710

Slutligen har jag precis påbörjat ett nytt projekt, ytterligare en sjal, i tvåfärgat tweedmönster. Mönstret som inspirerade heter Linen Weave Boomerang och finns i lite olika varianter. Stickning är fantastiskt roligt och nästan outtömligt, jag ser fram emot att fortsätta botanisera i olika tekniker och garn.

Jag har dock haft lite kli i synerven och har börjat klippa till mönster på randiga klänningar som ju är tänkta att finnas till för den som är lite sugen på en sådan!

4 thoughts on “tusen projekt.

  1. Amanda skriver:

    Åh, vad kul! Är du ny på att sticka? Kanske har försprång i och med sykunskaper. Det ser så avancerat ut med kofta. 😛 Jag vill gärna lära mig men sätter aldrig igång!

Kommentera

