stickade torgvantar och nöjda sömmar.

Stickmanin håller i sig, häromdagen stickade jag klart ett par torgvantar! Jag testade att börja sticka dem i två andra sorters garn först, men fick repa upp när jag insåg att de inte alls skulle passa. Till slut hittade jag ett nystan med babyull som jag köpt på Stoff&Stil tror jag. Det fick det bli.

IMG_2696

Mönstret kommer från Erika Knights bok Sticka stilrent och rustikt, fast i boken har torgvantarna resår längs armarna. Jag slätstickade istället då det fungerade bättre med garnet. Så här när jag använt boken ett tag kan jag säga att jag är väldigt, väldigt förtjust i den! Jäkla bra köp. Precis min typ av ganska dova färgskala och enkla mönster. Rekommenderas!

IMG_2698

Jag har hört från mången stickade kamrat att det här med att sy ihop stickade grejer, det är inte roligt alltså. Trots detta valde jag det här mönstret, där torgvantarna stickas fram och tillbaka på raka stickor och sedan sys ihop. Nu låter jag väl nästan köpt, men tack vara bokens fina beskrivning åstadkom jag en tamejtusan nästan osynlig söm! Kan ni se den? Det som var jobbigt var väl att det tog lång tid att sy. Jag föredrar nog strumpstickor/rundstickor i framtiden, men är inte längre rädd för detta moment!

IMG_2697

Så här ser den ena ut på min vänsterarm i ett regngrått ljus. Denna hösten är mild men lång, grå och blöt. Men det kan den väl få vara, sommaren var ju trots allt en ganska solig och trevlig historia!

 

English: I really should write little summaries in english, right? Sorry for neglecting non-swedish readers! (: These are some simple half mittens I knitted last week. The pattern (though slightly modified by me) comes from Erika Knights book Simple Knitting, which I highly recommend!

Kommentera

