Em testar Garmenter!

IMG_2659

Kolla vilken schnajdig klänning, snäva axlar och allt! Den har jag gjort med lite hjälp, faktiskt. Jag fick en förfrågan från Sofia på nystartade Garmenter om jag ville prova deras koncept inför deras lansering på torsdag 31 oktober. På deras hemsida (som är på engelska) står det ”Garmenter – Cut, fit, alter”, vilket beskriver dem fint. Så här säger de själva:

Det kan vara en ren djungel att hitta bra mönster. Även om du som konsument har en bild i huvudet av vad du vill skapa så finns det oftast bara en design och storlek vilket gör att resultatet bara blir till hälften rätt. Vi ville därför hitta ett sätt att göra klädskapandet enklare och mer lustfyllt. Våra mönstren är därför tryckta på canvastyg som gör att du kan sy en prototyp direkt från mönstret. Och när du en gång sytt en prototyp kan du göra mängder av olika plagg och variationer. Du kan ta en ficka från en klänning till din kjol, göra midjan högre, sy i en dragkedja osv. På vår sajt  lägger vi kontinuerligt upp tutorials och förslag på projekt att göra utifrån varje mönster, så att det alltid finns ett nytt projekt att hugga tag i.  

Spännande, tyckte jag, låt oss se om det är något att hänga i julgranen! Jag har basic sykunskaper, men tenderar att välja den enkla vägen framför den mest framgångsrika. Min inställning till testet var att enbart använda mig av de hjälpmedel Garmenter erbjuder i form av videos och skrivna/illustrerade instruktioner. Och användandet av mina egna kunskaper, förstås.

IMG_2585

Jag fick två små förpackningar hem i brevlådan. En med mönstret till plagget och en med mönsterpapper. I skrivande stund finns en klänning och en kjol att tillgå på hemsidan, och alla plagg finns i storlekarna S, M och L. På hemsidan finns flera förslag på hur en kan förändra modellerna. Jag valde att testa klänningen, för det är ju av mitt skapande att döma det plagg jag vurmar mest för.

IMG_2586

En får ett litet paket hem som innehåller ett ihopvikt stycke muslintyg. På tyget är grundmönstret för plagget tryckt.

IMG_2587

På baksidan av kartongen står korta instruktioner för hur en bär sig åt. Finemang.

IMG_2589

Här knorrade jag faktiskt lite över hur mycket muslintyg som blev över när jag klippt ut alla delarna. Det kan användas igen, tänkte jag sedan, och sparade dem i spillbit-förrådet. Men det blir onekligen lättöverskådligt! I sin grund är klänningen lite längre än knälängd och har långa ärmar. Jag klippte ut, nålade ihop runt min kropp, sydde ihop och justerade enligt hemsidan.

IMG_2595

Resultatet blev som ni ser ovan. Jag klippte av ärmarna och längden en bit samt justerade urringningen.

IMG_2597

När en vände ut och in blev det lite tydligare hur klänningen skulle komma att se ut!

IMG_2650

Och ännu tydligare på! Notera sned bild trots vattenpass på det lilla kamerastativet, kul tycker jag! (: Jag valde en ganska lös variant för att kunna röra mig obehindrat. På hemsidan beskriver de också hur plagget ska sitta och kännas för att det ska vara så bekvämt som möjligt – bra tycker jag som tenderar att glömma att axlar behöver plats!

IMG_2679

Sedan tog jag isär bitarna, markerade streck och overlockade sidorna. I videobeskrivningen på hemsidan skall sidorna pressas och sys på vanlig symaskin, men äsch tänkte jag som var otålig, detta går fortare! Jag märkte även ut en lite kortare ärmlängd med ett rött streck i nederkant på mönsterbiten ovan. Jag använde dessa delar till att klippa ut mönstret i tyget sedan.

IMG_2660

Sedan var det dags att sy min egen variant! Jag valde ett tyg som legat till sig väldigt väldigt länge i skåpet, en spillbit jacquardtyg i bränd orange som jag fyndat. Kanske egentligen bäst som foder, men alltså äsch tänkte jag igen, det kommer blir en toppenfin klänning! Och det blev det.

IMG_2661

Det blev lätt att klippa ut mönsterdelarna i tyget med muslinförlagan. Jag fortsatte fixa med ärmarnas längder under tiden. Ibland krävs det att en ser hur tyget ser ut på kroppen för att en ska kunna bestämma sig!

IMG_2665

Sen sydde jag ihop och det blev himla fint! Jag är inte kompis med flikar i kläder, ej heller halsringningar, men jag tycker att Garmenter förklarade det bra på sin hemsida.

IMG_2669

Jag sydde även ett litet skärp på eget bevåg och vips så hade jag en tjusig festklänning!

IMG_2671 IMG_2674 IMG_2676

Ett litet glädjeskutt!
Så, om vi ska ta en liten lista, vad tyckte jag?

Beröm

  • Fin och storlekssnål förpackning!
  • Det är kul!
  • Mönstret är lätt att förstå
  • Det är lätt att justera med hjälp av instruktionerna på hemsidan
  • Hemsidan har flera fina inspirationsbilder och tips på förändringar
  • Överlag har hemsidan massor med enkla toppentips för den som är sugen på att lära sig med om sömnad, kolla in den för sjutton gubbar!

Övriga funderingar

  • Det blir en del tyg över när en klippt ut mönstret, spara det och gör något annat av det!
  • Jag hade lite svårt att navigera på hemsidan till en början, men sådant är förstås en vanesak!

Jag gillar verkligen idéen och känner att jag tillhör gruppen som kan ha svårt att få mönster i tidningar att passa ordentligt. Kanske kommer jag att testa igen, men för nu har jag i alla fall ett bra mönster att utgå ifrån när jag vill sy en mer formad klänning. Jag kan också se att jag kan använda mönstret för att sy exempelvis en blus av överdelen osv. Tröskeln för att sy saker jag tycker är lite läskiga annars är inte lika hög med enkla förklaringar. Jag hoppas att det går bra för Garmenter framöver och kommer utan tvekan använda mig av deras tips i fortsättningen.

Om en tycker att det här låter som en bra grej så har de dessutom 20% rabatt på pre-order fram till torsdag!

3 thoughts on “Em testar Garmenter!

Kommentera

