ekologisk muddbomull och fiffiga fickor.

IMG_2644

Klänningshögen växer. Jäkla bekvämt plagg, alltså. Och enkelt att sy. Eller ja. Allt är relativt. Denna klänning var lite klurigare än vanligt eftersom jag var ute efter ett par fiffiga fickor.

IMG_2622

Klänningen är sydd i ekologisk muddväv (100% bomull) och har således en lite kraftigare struktur.

klänningmönster

I mångt och mycket är den baserad på den superenkla modellen jag gjort tidigare.

IMG_2624

De fiffiga fickorna då, varför är de så fiffiga? Egentligen borde jag kalla dem kluriga fickor, för de var lite kluriga att sy. De är inte insydda av separata delar från insidan, utan har vikts in från framsidans tygstycke. Lite klurigt att förklara.

IMG_2636

Jag hade köpt tyget på prov och hade nog egentligen tänkt sy en tröja av det, så det var på håret att det räckte till en klänning. Jag fick pussla lite med halslinningen och ärmarna för att få det att fungera.

IMG_2637

Men det gick ju fint! Lös och ledig. Kanterna har overlockats och inte så mycket mer då min vanliga symaskin inte riktigt tyckte att det var så skoj att sticka ner kanten!

IMG_2638

Här kan en kika lite mer på fickan.

IMG_2639

Den är sydd av ett stort stycke tyg för fram- och baksida inklusive insida av fickor samt ärmar och sidor sydda i ett stycke.

IMG_2641

Lite piffigare blir det med ett skärp.

IMG_2645

Nöjd!

Jag skapar saker i en lite snabbare takt än jag kan använda dem! Funderar därför på att sy upp ett par exemplar av varje modell jag gör i olika storlekar framöver och sälja på bloggen!

9 thoughts on “ekologisk muddbomull och fiffiga fickor.

Kommentera

