J.Hellström skjortklänning.

IMG_2602

Tusen projekt har jag på gång nu när höstrusket börjar glida in på allvar! Ett som äntligen blivit klart är den här skjortklänningen sydd utifrån Jenny Hellströms bok ”Sy! Från hood till skjortklänning”. Jag har ändrat den lite efter tycke och smak. Det tjusiga (men ganska stumma) tyget kommer från Stoff och Stil i Malmö.

IMG_2606

Den skulle behöva strykas lite, men strykjärnet ligger så bökigt till i garderoben!

IMG_2608 IMG_2616

Eftersom tyget var så stumt blev storleken liksom lite för liten för hoppsasteg och sådant. Så jag klippte två revärer i samma tyg, klippte upp sidorna igen och sydde i dem. Fungerade finfint!

IMG_2617

Tyckte att Jenny Hellströms skjortklänningar var så fina när det begav sig, men var lite för ung för att ha råd med en själv. Att kunna sy upp en helt egen är himla fint alltså!

6 thoughts on “J.Hellström skjortklänning.

  1. Elin skriver:

    Wow, den blev verkligen jättefin! 😀 Härligt mönster också, gillar såna geometriska och ganska enkla mönster. Det får mig att tänka på kimonos och japanskt tyg! Jag har lånat Jenny Hellströms bok och suktat jättemycket efter typ allt i den, men nu har min symaskin packat ihop totalt så det får bli framtida projekt! (Får ge mig på det enklaste jag kan hitta i boken, hehe) Kul att följa dina coola projekt!

    • emeliekristina skriver:

      Åh ja, geometriska former i mitt hjärta! Kimonos är så himla fina, en tjej i min klass hade en på sig häromdagen faktiskt, tjusigt plagg. Fy vad trist att symaskinen pajat, hoppas du kan laga den/komma över en annan! Det finns ju en hel del fina grejer i den boken alltså, synd att en inte har tillräckligt med garderobsutrymme att inhysa allt en vill göra! (:

  2. Margreth skriver:

    Du är verkligen duktig Emelie. Det är nog bra att tyget är lite ”styvt” det för sig bättre då. Mönstret matchar din tatuering, kul.
    Ser fram mot att få se dig i klänningen, vid tillfälle.
    Lite kuriosa. Min bröllopsklänning var en kimmonomodell, mkt bekväm.

    • emeliekristina skriver:

      Ja den matchar ju faktiskt tatueringen, kanske köpte jag tyget omedvetet just därför? Jag ska försöka komma ihåg att ha den nästa gång det vankas släktträff! Bröllopsklänning i kimonomodell låter onekligen som ett smart drag, både fint och bekvämt!

Kommentera

