fiskbensmönstrad tubhalsduk.

fiskben 2

Jag har fått stickmani. Mycket passande när garnförrådet svämmar över. Fiskbensmönstrat har jag stirrat mig blind på tidigare och kliat mig i huvudet över hur sjutton en skulle kunna skapa något så fint. Att allt detta kliande i huvudet inte genererat en enda tanke på att googla fram en videobeskrivning är ett mysterium. Men häromveckan blev det ändring på det och jag stickade mig en liten tubhalsduk!

IMG_2471

Jag använde mig av en suverän videobeskrivning från The Weekly Stitch! Det visade sig att det inte alls är svårt att sticka, en uppgraderad version av aviga och räta bara. Avig+rät 2.0? Kolla in videon HÄR. Den är på engelska, men videon är väldigt självbeskrivande.

IMG_2474

Först teststickade jag en liten stump på stickor i storlek 5, vilket var den rekommenderade storleken för garnet. När en stickar fiskbensmönstrat behövs dock ca dubbelt så stora stickor. På de mindre stickorna blev halstuben för tight och rullade upp sig.

IMG_2475

Att få ”baksidan” att bli snygg var ett kapitel för sig, jag improviserade lite grann i vanlig ordning. Videon visar det korrekta sättet.

IMG_24835555

IMG_2482333

Den blev himla mjuk och skön i ljus alpackaull. Har redan använt den så mycket senaste veckan att kanterna krullat sig. Jag har redan börjat sticka på en halsduk till sambon, och ett par handledsvärmare till mig själv, båda i samma mönster.

IMG_248644444

IMG_24875555

Till slut tröttnar en på att fota sig själv.

OBS! Stickbeskrivningen visar hur en rundstickar fiskbensmönstrat, vill du sticka en halsduk (eller något annat) på ”vanliga” stickor fram och tillbaka kan du kolla in denna beskrivning!

5 thoughts on “fiskbensmönstrad tubhalsduk.

  1. Alicia skriver:

    Alltså wow vad fin den blev! Vet inte om jag ens förstått att det mönstret var stickning förut, utan snarare trott det var en vävteknik. Ska verkligen testa det här. Tack för bra videotips!

Kommentera

