fynd från bokmässa och Göteborg city!

Kl.05.30 på torsdagen ringde väckarklockan och jag steg upp ur sängen för att hinna med skolans buss (vi som läser på kulturinstitutionen får fara dit gratis minsann!) till Bokmässan vid 07.15. Jag hade förberett mig både mentalt och plånboksmässigt att det skulle kunna generera en del inköp, men måste med facit i hand säga att jag höll mig i skinnet!

bild (6) kopia

Det blev feministisk satir av Nanna Johansson, fantastiskt vacker serieroman av Nancy Pena, en pytteliten pocketbok av Gabriel Garcia Marquez och dessutom Clara Falk och Kamilla Svanlunds sprillans nya bok om Vantar! Sistnämnda inhandlades faktiskt på den lilla releasefesten för boken. Mycket fin och proppfull med tips och inspiration, presenttips!

97813264_nordiskave_9545

Men nu glömde jag väl en bok, va? Jadå, jag köpte även denna pärlaHädanefter följer en lovsång till detta verk. När jag var liten var jag ohyggligt fascinerad av olika typer av väsen. Uppväxt i Dalarnas djupa skogar har jag dessutom blivit matad med den ena folksägnen efter den andra, och var helt övertygad om oknyttens existens. I denna fantastiska bok har illustratören Johan Egerkrans samlat massor med information om olika väsen.

bild (8)

Hans illustrationer är helt otroliga!

bild (9)

På sidorna trängs bäckahästen med mjölkharen, bergsfrun, lyktgubbar och maror.

bild (10)

Här en liten vättegubbe. De kommer i flera olika former. Den här boken är verkligen helt fantastisk! Naturligtvis är jag som oknyttskramare något partisk, men det här blir förmodligen en toppenpresent till någon som gillar vackra illustrationer och skandinaviska folksagor. Så. Slut på lovsång.

bild (7)

Jag och min vän Emma gick en sväng på stan, och där fanns garnnystan för 5:- stycket på Kupans second hand. Kunde ej motstå. Vi gick även förbi en garnbutik med rea och köpte ett par, tre stycken nystan var för 17:- styck. Bra funnet!

2 thoughts on “fynd från bokmässa och Göteborg city!

  1. Margreth skriver:

    Kroniskt kreativ skriver du i bloggpresentationen. Ja, det är helt makalöst vad du får mycket fint ur händerna. Idéerna tycks bara falla över dig, kul. Blir det kanske blåa vantar till vintern?

Kommentera

