Zoey plisserad kjol och vuxenTwix.

IMG_2385

Jag har använt mig av Jenny Hellströms bok i helgen! Av en stuvbit sydde jag en kjol av modellen ”Zoey”. En gång år 2007 gick jag på en maskerad utklädd till Gogo Yubari från ”Kill Bill”. Till sagda maskerad klippte jag en mycket rak lugg och köpte en grå plisserad kjol modell skoluniform. Den användes inte så mycket efteråt och till slut sålde jag iväg den. Jag ångrade mig nästan direkt och har saknat den ever since. Men nu!

IMG_2378

En av anledningarna till att jag köpte boken var faktiskt just detta mönster. Plissering är lite för tidskrävande för att jag ska orka improvisera ett mönster. Jag använde mig av ett mörkblått (byx-)tyg som jag köpt för en tjuga på Emmaus. Jag hade redan hunnit sy en mycket snabb och slarvig pennkjol av det till Halloween förra hösten. Således fick jag sprätta upp sagda kjol och lappa ihop tygdelarna för att få det att räcka till för den nya modellen.

IMG_2382

Bland annat blev decimetern under midjan lite för liten, och jag fick göra en nödlösning för att fylla glipan. Vid det här laget hade jag börjat tröttna, hade sytt fel flera gånger, och hastade. Men äsch, det blev gjort!

IMG_2370

Det här projektet fick mig även att hitta knapphåls-inställningen på min symaskin! Jag har alltså sytt med denna maskin regelbundet i över 5 (FEM!!!1!!) års tid och alltid varit lite sur över att det inte funnits någon bra inställning för just knapphål. Men där, mellan 0’an och 1’an, är den ju. Inte alls svårt att förstå ju, om en inte är lite blind och dum som undertecknad. Men nu vet jag!

IMG_2379

Kjolen blev hur som himla fin, kommer användas och plissering är kul (om än tidskrävande)! Angående Jenny Hellströms bok så tycker jag att den är väldigt lätt att förstå (förmodligen även för den med knappa sömnadskunskaper), många små tips och knep finns i den så kallade ”Syskolan” längre bak i boken. Jag borde kanske skriva en recension av boken längre fram, när jag testat fler mönster.

IMG_2374    

Utöver detta så bakade jag igår även en mer ”vuxen” version av Twix. Mördeg, kola och choklad + havssalt, denna underbara smakförhöjare. Recept finns (på engelska) här. Jag skippade den kondenserade mjölken. Det blev bra ändå.

Utan för hopar sig molnen, så nu blir det kanske lite te, virkning och/eller tv-spel!

Kommentera

