stickfodral.

I enlighet med resten av mina hantverksgrejer så var det även en hiskelig oordning bland stickstickorna. Det slog mig inte förrän jag såg andras stickfodral att det ju är en himla smart grej att göra. Till en början har jag gjort ett fodral till de kortare stickorna, strumpstickor, rundstickor och virknålar. Det är en ganska enkel sak att göra!

IMG_2313wrewrerwe

Tygåtgång för mitt fodral: 85×55 cm.

IMG_2307

Jag tog en lagom stor stuvbit med cirkelmönster.

IMG_2308

Vik tyget med rätsidan inåt.

IMG_2309

Sy de båda kortsidorna med raksöm. Lämna den långsidan öppen.

IMG_2310

Vänd tyget så rätsidan är utåt. Vänd in och nåla den öppna kanten.

IMG_2311

Stryk tyget och sy runt kanter.

IMG_2312

Ta den längsta stickan att mäta hur djupa fickor skall vara. Vik upp tyget som på bilden. Nåla kanterna.

IMG_2313

Sy längs med kanterna. Här kan en sätta i band på sidorna för att kunna knyta ihop fodralet sen (jag glömde detta :). Sy sedan raksöm med jämna mellanrum för att skapa fickor.

IMG_2314

Sätt i stickor, rulla ihop!

Kommentera

