work in progress och fyllda kunskapsluckor.

Första skolveckan har svischat förbi fort som attan. Vädret är lite ambivalent, liksom jag – det ska ändå bli lite mysigt med höstlöv, varma tekoppar och stickade tröjor.

Apropå det sistnämnda består mitt huvudsakliga pysslande just nu i att sticka. Det tar ju lite tid, men jag tänkte visa en sneakpeak på vad jag gör just nu!

bild (5)

Med lite tips från min vän Emma (som i sin tur fått inspiration från sin gamla klasskompis Clara Stickar) har jag påbörjat en improviserad tjocktröja. Lättare än en kan tro, faktiskt, även om jag medger att det blivit fel lite här och där. Men vad gör väl det, nu är det bara ärmarna kvar!

Suget att prova mer avancerade stickmönster och syprojekt resulterade i att jag (äntligen) beställde några böcker som jag hållit ögonen på ett tag.

bild (4)

 

Det känns alltid som en chansning att köpa böcker med beskrivningar i. Kanske passar det inte alls det en vill göra osv, men dessa är verkligen bra! Även om en syr och stickar regelbundet kan det vara trevligt att ha ett ”uppslagsverk” med tips och inspiration. Det mesta finns ju förstås på internet, YouTube i all ära, men att ha allting samlat i en tjusig bok får åtminstone mitt hjärta att klappa lite hårdare. Så har jag ju förstås en ganska stark bibliofil dragning…

Nåväl, jag stickar vidare på mina ärmar och bläddrar fram inspiration till nästa projekt!

4 thoughts on “work in progress och fyllda kunskapsluckor.

  1. Ida skriver:

    titta, titta! killen i de fina stickade tjocktröjorna är ju ingen mindre än min vän Isabels storebror!!!! misstänker att han kan va pojkvännen, då jag vet att han är ihop med en pysslig person!

  2. Helga skriver:

    Ser ut att bli en mysig tröja. Känner suget efter rundstickor.. 😛 Jag fick en stickbok av min mamma i julklapp när jag precis började hålla på med garn som jag tycker är jättebra, om man inte kan så himlarns mycket iaf. Det finns en del beskrivningar men också mycket om teknik och massa olika sorters stickning (moss, resår osv) Den heter Sticka mera av Paula Hammerskog och Eva Wincent. En annan bok jag gillar är ”Stora boken om handarbete” som alltid brukar finnas på loppis. Rolig att bläddra igenom (särskilt om du gillar 70/80-tal!) Hoppas du orkar läsa min massiva kommentar haha

    • emeliekristina skriver:

      Långa kommentarer är de bästa, tackar! (: Rundstickor är väldigt bekvämt och bra, lite mindre antal stickor att hålla reda på! Åhå, tack för boktipsen, jag skall genast kolla in dem vidare. Jag har lånat hem ”Bonniers stora bok om stickning”, en riktig fullpoängare hittills.

Kommentera

