organisera light; turkosa skåp, supermagneter och sugrörsförvaring.

ikea-ps-skap__0175299_PE328665_S4

Mitt hantverksmaterial levde tidigare i mer eller mindre kaos. Allting låg huller om buller och inget gick att hitta. Trist! Efter att ha gått en spontansväng på IKEA skymtade jag dock något turkost bland hyllor och skåp, och där stod minsann den kanske tjusigaste organisationsmöbel jag sett! Jag har alltid varit lite avigt inställd till knalliga färger, men denna landade gott i ögat.

IKEA PS heter det och är en schnajdig uppdatering av skol-/gymskåpen. En av mina all time favoritserier är My So-Called Life från 1994, där mitt livs andra kärlek (näst efter Sully i Dr. Quinn..) Jordan Catalano drömmigt lutade sig mot skåpen i korridorerna. Dessa faktorer inklusive att det förstås behövdes lite mer effektiv förvaring i hemmet sealade dealen och det fick bli två stycken skåp.

IMG_2281

De är väldigt turkosa, men vi vande oss snabbt. De passar finfint som knallig kontrast i det annars ganska subtila hemmet.

IMG_2282

Det kanske inte ser så organiserat ut nu när jag tänker på det, men tro mig, det är en revolution jämfört med tidigare! Notera exempelvis hur jag har gjort ett litet fack längst upp, för spillbitar. Så att jag inte ska förvilla dem med större tygstycken.

IMG_2283

Diverse burkar och krafs som tidigare bott på skrivbordet står i rader i skåpen.

IMG_2264

Men det skulle ju handla om förvaring också. Tidigare förvarade jag smycken som ovan visar, på en liten tvinnad vajer med hängande krokar som skruvats fast direkt i hyllsidan.

IMG_2284

Insidan av skåpens dörrar ser ut så här. Bra med plats för smyckes- och annan förvaring. Eftersom de är i metall fungerar supermagneter super (haha) att fästa grejer med. Jag köpte tio stycken på Clas Ohlson för 59:-, vilket kändes som ett helt okej pris. En av dem syns på bilden. Jag skulle testa hållfastheten. Den satt som ganska bra.

IMG_2291

Magneterna i sig är ju dock lite för platta för att hänga grejer på. Min sambo sysslar ibland med att utveckla olika typer av spel på fritiden. Till dessa köps olika typer av marker in, och jag har en gång passat på att sambeställa former som jag gillar. Till exempel små hexagoner.

IMG_2292

Jag superlimmade fast några hexagoner på supermagneter och hängde upp smyckena där. Det blev bra och magneterna håller för en ganska ansenlig tyngd.

IMG_2290

När jag ändå höll på trasslade jag upp en hög med halsband och armband och sorterade dem. Någonstans på Pinterest hittade jag det fantastiska sugrörsknepet! Ta ett sugrör, klipp det i tre delar och skär en skåra i bitarna. Trä in kedjorna i sugrören och voila, mindre trassel!

4 thoughts on “organisera light; turkosa skåp, supermagneter och sugrörsförvaring.

  1. Craftstore.se skriver:

    Men åhh va fint med turkost skåp! Ser ut att passa in perfekt i stilen. Oordning bland pysselgrejerna är verkligen en energitjuv. Så mycket roligare när man har koll på grejerna. Men lätt är det inte… Bra tips med magneterna!
    Charlotta

Kommentera

