asymmetrisk t-shirt av spillbitar.

bild (2)

Igår gjorde jag slag i saken och köpte mig en overlockmaskin. I och med att jag vill kunna sy mer kläder med bättre resultat verkade det som en bra investering. När jag sedan hittade en prisvärd Husqvarna på Blocket var det liksom inget att diskutera! Så fort jag kommit hem ville jag börja sy. Efter att ha testat lite olika inställningar på lördagskvällen tog jag idag tag i ett litet test som jag sparat till overlockens elastiska sömmar.

bild (3)

IMG_2245

Efter mina randiga projekt blev det en del spillbitar över i omaka former och storlekar. Jag bestämde mig för att sy en t-shirt av dem.

IMG_2246

Jag tog de största bitarna och passade ihop dem för att (försöka) göra ett enda stort tygstycke. Först såg det ut så här.

IMG_2247

Sedan overlockade jag ihop sidorna på tygstyckena. Det fungerar även med elastisk söm på vanlig symaskin!

IMG_2248

Så här blev mina sömmar.

IMG_2249

Och så här blev bitarna ihopsatta till sist. Sedan vek jag stycket dubbelt och sydde ihop det i sidan, vilket skapade en ”tub”. Utifrån den kunde jag sedan, med hjälp av några fler spillbitar, sy en t-shirt utifrån samma princip som jag använt tidigare. Beskrivningen hittar du här! För att göra enkla och fina fållar använde jag den här smarta beskrivningen från GEKKO!

IMG_2250

IMG_2251

Den borde få en omgång med strykjärnet, men i denna hettan verkar det inte rimligt att ta fram något som genererar mer värme! Definitivt okej resultat efter första mötet med overlocken. Allt går så snabbt att det nästan känns som fusk! I hushållet har vi nu en ambition att kunna sy så mycket som möjligt av våra kläder själva. Det är förstås en bit kvar innan en syr ett par jeans i en handvändning, men verktygen och viljan finns åtminstone!

15 thoughts on “asymmetrisk t-shirt av spillbitar.

  1. Margreth skriver:

    Det är nästan som med farbror Frej… Tänk vad du kan göra med lite tygrester och en ny symaskin. Jätteduktig är du! Jag gillar även din bikini, hoppas du fick användning av den på Gotland.

    • emeliekristina skriver:

      Tackar ödmjukast! Ja det har verkligen revolutionerat hela processen, att sy har som aldrig varit så enkelt. Herrejisses vilken fin blogg du/ni har för övrigt, lägger genast till under favoriter!

  2. Alicia skriver:

    Alltså bevare mig vad grym du är! Så kul att hitta hit! Dunderpepp nu på att samla småspillror och kombinera ett nytt plagg. Riktigt riktigt cool blev tishan! + remake ftw.

Kommentera

