tovade ullsmycken.

På Gotland tovade jag ull i Idas familjs sommarstuga. Har inte provat det tidigare men har länge velat. Superkul var det! Enkelt, ganska snabbt och blev fint. Jag fokuserade på att göra olika former till smycken. Martin Wikner (och jag) har fotograferat.

IMG_2226

De starkt orangea och gröna halsbanden ovan är dock gjorda av några ullkulor som en kompis fick över från ett par tossor han köpt.

IMG_2008

Först valde vi färg på ullen och tog en liten remsa.

IMG_2005

Sedan rullade vi ihop den till kulor och doppade i hett såpvatten.

IMG_2002

Sedan tovade vi ihop ullen med händerna.

IMG_2006

Runda kulor, äggformade, avlånga. När jag väl börjat ville jag inte sluta.

IMG_2024

IMG_2026

Vi rullade mot ett räfflat underlag för att det skulle gå snabbare.

IMG_2051

IMG_2052

Ida tovade in tvålar. Fantastiskt fina blev de. Bild på det färdiga resultatet uteblev dock dessvärre! Nedan syns mina skapelser.

IMG_2220

När jag kommit hem till Malmö igen tog jag några bitar vaxad lintråd och en stoppnål, drog igenom tråden och gjorde en knut. Så blev det halsband!IMG_2218

IMG_2222

Jag gjorde även örhängen av två kulor som jag tovat ihop hårt och sedan kluvit itu. Himla rolig grej, kommer garanterat tova ull igen!

Kommentera

