oversize randig klänning.

På senaste tiden har jag blivit förtjust i randigt. Särskilt ränder i svart och naturvit. Bekväma plagg är en annan sak jag är förtjust i. Efter att ha blivit inspirerad av mönstret på en bikini (jadå, inspiration finns lite här och där) jag såg på Stadium häromveckan bestämde jag mig för att sy en randig klänning. För denna tog jag och köpte nytt tyg, jersey från textilhimlen Stoff&Stil i Malmö. Bra blev det i alla fall!

Den är lätt att göra också, i princip baserad på tre rektanglar. Kort beskrivning + ”mönster” finns längre ner under bildregnet!

IMG_1549

IMG_1537

IMG_1540

IMG_1546

IMG_1547

IMG_1543

En kan ha skärp i också!

IMG_1552

Beskrivning
Klänningen består i grunden av tre rektanglar; två mindre för ärmarna och en större för kroppen. En kan bara öka och minska måtten efter behov, omkretsen på min klänning blev 140cm. Axlarna blir breda och hamnar en bit ner på armen.

klänningsmönster

  • Sy igen sidorna på den stora rektangeln. Lämna öppet för ärmarna längst upp.
  • Sy ihop ärmarnas långsidor. Sy fast dem i sidorna på den stora rektangeln.
  • Klipp halsringning efter tycke och smak.
  • Fålla och sy kanterna.
  • Klart!

MEN! Jag ville ju även använda mig av ränderna på sättet nedan.

IMG_152466

Det var lite klurigare än jag tänkt att förstå hur ränderna skulle passas ihop. Till slut trillade poletten ner.

rand

rand2

Jag klippte ut två rektanglar åt varje håll som ovan och passade ihop dem. Min klännings stora rektangel bestod alltså av 4 bitar istället för bara fram- och baksida!

Jag har några fler projekt på gång efter samma princip! Mönstret för klänningen kan kortas/förlängas för att göra tex tröjor, blusar osv.

IMG_1542

Mjuk, bekväm och fin. Kommer förmodligen använda denna väldigt, väldigt mycket.

6 thoughts on “oversize randig klänning.

  1. Elin skriver:

    Wow, jättefin 😀 Älskar mönstret och hur det randiga sitter ihop. Den ser väldigt japansk ut på något sätt, kanske för att den är väldigt enkel!

Kommentera

