klänning med låg midja får hög midja och hals.

Första helgen i maj var jag på bröllop i Fiskebäckskil på Västkusten. Fantastisk plats, fantastiskt bröllop! Det festliga tillfället krävde en festlig klädsel. Jag hade inget i garderoben utan tog och sydde om en klänning jag bytt till mig från en vän på en klädbytarkväll.

Detta använde jag:

  • gammal klänning
  • överdelen av mönster till fodralklänning
  • resårband
  • symaskin
  • nål & tråd

01

Ursorungligen såg den ut som ovan. 20-talsinspirerad drop waist som slutar strax nedanför knäet, vid halsringning, knappar i sidan och långa ärmar. Det borde gå att utnyttja klänningens form till något nytt, tänkte jag. Jag ville ha en klänning med hög midja och halsringning, i stil med en klassisk fodralklänning.

07

Ärmarna sprättades av och klänningens sidor sprättades upp. Jag utgick från ett mönster från en gammal mönstertidning (det finns flera gratismönster till såna här klänningar vid en googling, sök på ”sheath dress pattern”, låna en sytidning från bibblan eller köp ett mönster från exempelvis Burda för runt 35:- och skriv ut!).Jag gillade kjolens vidd och använde endast mönstret till fram-och baksida av överdelen till fodralklänningen. Mönstrets midja lades mot klänningens midja och så klippte jag.

02

Delarna blev sedan så här, framsida till vänster och baksida till höger. Endast överdelen är förändrad från utgångsklänningen. Jag sydde sedan ihop högersidan på klänningen från nederkanten på kjolen upp till midjan. Vänstersidan hade kvar knapparna och gick således att knäppa ihop som innan.

IMG_1245

Jag sydde ihop höger sida av halsöppningen. På vänster sida satte jag två knappar som blev över från ärmarna. Detta både som dekoration och för att kunna få igenom huvudet.

03

När midjan flyttats upp blev den något stor. Jag sprättade upp ändarna av midjans ”kanal” och satte i ett resårband i den. Ändarna av resårbandet syddes fast i varandra. ”Kanalens” ändar sydde jag ihop för hand igen. Resårbandet gav en fin rynkeffekt till kjolen.

Sedan sydde jag ihop överdelens sidor. Det finns ingen bild på det, men det var lite klurigt att få det fint, så jag fick sy om några gånger tills det kändes rätt.

06

Sist tog jag ett varv smal sicksacksöm runt ärmhålen. Klänningstyget var tunn polyester, så sicksack på ett lager var det mest skonsamma för att undvika vridning. Det blev himla fint!

05

Så här blev det till slut.

04

Och så här på!

7 thoughts on “klänning med låg midja får hög midja och hals.

  1. Margreth skriver:

    Jättesöt klänning och passande. Du kommer säkert få användning av klänningen och definitivt får du användning av dina sykunskaper.

    • emeliekristina skriver:

      Hallå Margreth! Så trevligt att du hittat till min blogg och tack för komplimangerna! Jag blev väldigt nöjd med klänningen, den kommer alldeles säkert användas fler gånger!

  2. H skriver:

    Snygg klänning! Och kul att du gjorde en sån utförlig beskrivning. Jag vill gärna lära mig sy om kläder eftersom jag är en sån loppisnörd 🙂 Kan säkert ta hjälp eller inspiration av detta inlägg nån gång! Scrollade ner lite och såg att du gjort egen deo också vilket var kul för att jag också slängde ihop en likadan i veckan 🙂

    • emeliekristina skriver:

      Tack så mycket! Loppisfynd är verkligen toppen för den här typen av projekt, ibland är det lite vanskligt eftersom en inte vet hur det kommer att bli, men roligt är det – sätt i saxen och kör på! (: Åh ja den hemgjorda deon är ju en himla bra grej alltså, så enkel! Fin blogg du har, för övrigt (:

Kommentera

