bok: Stallo – Stefan Spjut.

Jag har ganska dåligt minne när det gäller vilka böcker jag har läst och vad jag tyckte om dem. Så kanske är det en bra idé att kombinera en minnesanteckning med en omslagsteckning och spara i bloggen.

stallo

Jag har lyssnat på Stallo av Stefan Spjut. Uppläst av Magnus Roosman. Stallo är det samiska namnet på mycket stora eller mycket små människor, vilka kan byta skepnad till olika djur. De äger även en rad magiska krafter, som att dra sanningar ur människor på högst obehagliga sätt. Och de gillar människobarn.

År 2004 ägnar sig Susso åt att leta efter en varelse som hennes morfar fotograferat från sitt lilla flygplan 1977. Med hjälp av sin hemsida får hon kontakt med en kvinna som säger sig ha sett en liten man med underligt utseende röra sig på hennes gård. Parallellt handlar boken om Seved och hans familj, vilka har en väldigt nära relation till stallofolket. Inte helt oproblematiskt, naturligtvis.

Det blir snabbt spännande och balansen mellan det verkliga och det övernaturliga är god. Jag gillar visserligen fantasy (särskilt urban) och har inte svårt att godta mer eller mindre övernaturliga väsen, men Stallo är liksom något annat. Mer diskbänksrealism, vilket gör det obehagligare. Jag gillar särskilt hur förhållanden mellan Seveds familj och stallofolket beskrivs. Som en slags naturlig ordning vilken inte ifrågasätts, den ska bara följas. Det ger ett påtagligt obehag och en slags medkänsla för familjen. Jag tänker omväxlande på Ajvide Lindqvist, filmen Jägarna (kan bero enbart på platsen) och folksagorna jag fick höra som barn. En god blandning!

Plus: Att det inte ligger något onödigt fokus på hur karaktärerna ser ut.

Minus: Bitvis långsam. Ett något otillfredsställande slut.

Kommentera

