flytta mudd på kofta.

Vinröd är en av mina absoluta favoritfärger. För något år sedan köpte jag en väldigt lång långkofta. Väldigt fin, men för lång. Den behövdes kortas av, helt enkelt. Mudden längst ner var dock fin och lite tjockare, och tyget i själva koftan skulle vara lite för tunt och krångligt att sy i.

Först mätte jag hur mycket kortare jag vill ha den. Strax ovanför knät verkade bra, inklusive mudden. Det blev ungefär 25cm kortare än innan.

cardigan01 kopia copy

 

 

Jag lade koftan med insidan nedåt och vek upp nederkanten. Sedan nålade jag mudden vi den önskade längden, som på bilden. Sedan sydde jag med elastisk sicksack på symaskin och klippte bort det överflödiga tyget. Och sen, sen hade jag en kofta som jag använt väldigt mycket mer än innan. Samt en restbit tyg som säkert kan användas till något pyssligt framöver!

IMG_0341

 

English: I had a cardigan that was too long to be practical to wear. So I shortened it, but kept the bottom lining.

Kommentera

