sticka tossor.

Bild

Häromdagen lunchade jag med min vän Anna. Hon höll på att sticka ett par tossor. Jag som blivit stickningsfrälst under hösten kunde förstås inte låta bli utan provade att sticka ett par redan nästa dag. Det blev ganska bra, och nu har jag något gosigt att sticka fötterna i när jag kommer hem om dagarna!

Tossorna stickas på följande vis:

  • Använd strumpstickor.
  • Först stickas den randiga hälen. Lägg upp 26-30 maskor beroende på fotstorlek. Ju fler maskor, desto rymligare tossor.
  • Sticka räta maskor hela tiden, fram och tillbaka.
  • Byt garn efter två varv, så byts färgen på samma sida hela tiden och garnet kan löpa med utan att behöva klippas av.
  • Sticka randigt cirka 12-13 cm (på mina tossor blev det 8 vita ränder).
  • Dags att sticka resten av foten och tån. Fördela maskorna på 4 strumpstickor.
  • Sticka räta maskor tills tossan blivit så lång att den når dit tårna börjar.
  • Dags för tån! Minska som på sockor; sticka 2 maskor ihop på varje sticka ett varv, sticka sedan ett vanligt varv. Upprepa 4 gånger. Klip av garnet och dra det igenom maskorna.
  • Sy ihop hälen med en bit garn. Klart!

Bild

English: Inspired by my friend Anna I made these slippers! Really easy to make, but I’m not that good at explaining in english since I don’t know the words for the stitches!

Kommentera

