plastpåsar blir pennfodral.

Det finns otaliga tutorials om att smälta påsar runtom på nätet och det har kliat i pysselnerven ett tag! Häromdagen när jag kom ihåg att köpa bakplåtspapper blev det tillfälle. Jag provade att smälta ihop några lager och gjorde ett pennfodral, eftersom jag tappar bort pennorna i väskan.

För detta behövs:

  • plastpåsar (någon till utsidan, någon till insidan och några emellan, jag tog 5 lager totalt och det räckte bra)
  • strykjärn
  • bakplåtspapper
  • symaskin
  • dragkedja

Till mitt fodral valde jag en plastpåse från Akademibokhandeln som utsida, med fina illustrationer av Ingela P Arrhenius. Till insidan valde jag en svart påse, kort och gott. Sedan klippte jag en rektangel av alla lagren på cirka 30×18 cm för att ha lite marginal i kanterna.

DSC_0032

Lägg plastpåsarna mellan två bakplåtspapper och stryk på båda sidor. Gör cirklar över plasten. Strykjärnet behöver inte vara jättevarmt, det går fort nog ändå. När den svalnat blir det som ett slags ”tyg”. Klipp plasten i en rektangel lagom för ett pennfodral (detta är lite godtyckligt, ja, men pennor är olika långa och stora osv!).

DSC_0031

Vik plasten på mitten, vik in en bit på kanterna och nåla fast dragkedjan på insidan. Sy fast den med raksöm. Vik sedan in kortsidorna en bit och sy raksöm över dem, så att sömmen blir på utsidan.

DSC_0033

Sen är det klart! Jag smälte lite för länge och fick några små hål i påsarna, men det gör ju ingenting.

English: I made a pencil box(?) by melting together plastic bags and sewing on a zipper. Turned out really well, except from a couple of tiny holes made from melting too long!

One thought on “plastpåsar blir pennfodral.

Kommentera

