paketinslagning.

Uj uj, tiden springer iväg! Idag är jag ”ledig” och har slagit in hela två julklappar. Som synes så har jag åter använt godispapprets estetik, nu i julklappsform! Klappen bakom har mer en lunchpåse/potatissäck som förebild. Matrelaterad inslagning, helt enkelt.

paket01

Jag använde följande verktyg:

  • Tjockt papper, från rullen som aldrig tar slut
  • Tunnare papper att göra etiketter med
  • Sax
  • Syl/Fil
  • Limstift
  • Trådstumpar
  • Nål
  • Julklapparna, förstås!

DSC_0041

Godispapper

Till godispappret är det lite samma princip som med sakgömman, men enklare och utan symaskin. Klipp ut en rektangel som kommer att rymma julklappen. Lägg ihop pappret omlott, vik in en bit av kanten på pappret. Sy upp och ner från ena änden till den andra. Det tjockare pappret tål att sys i, men det är alltid bra att vara lite försiktig. Sätt ett gem i ena änden så blir det lättare att sy.

DSC_0022

När ena sidan är klar, lägg i julklappen/presenten, fäst ett gem och sy ihop andra sidan.

DSC_0028

Klipp av sidorna lite om de känns för långa. Klipp sedan kanterna. Jag klippte utan mall, det är inte så noga! Fäst trådändarna med små knutar.

DSC_0030

Sen är den klar!

DSC_0031

Lunchpåse/potatissäck

Här behövs en lite större rektangel. Det ska räcka runt det som ska ligga i och lite till. Jag hann inte ta några bilder när jag gjorde den riktiga påsen, så jag har gjort en till lite mindre till den här förklaringen blandat med bilder på min färdiga.

Vik enligt bilden. Jag har använt en rektangel som är cirka 31cm bred och 27cm lång. Jag har vikt så att det engligt bilden är uppdelat ungefär så här; 10cm, 5cm, 10cm, 5cm, 1cm. Kanten på 1cm viks in för att kantan ska bli lite snyggare. Här blir kanten på sidan. Den observante kan se att min första påse är limmad på baksidan. Gör vilket som!

DSC_0020

Limma ihop långsidorna. Vik botten genom att vika in kortsidorna och göra flikar på långsidorna. Vik in dem också. Limma ihop. Om botten inte går ihop, limma på en extra lapp. Håller dessutom bättre då. Här har det blivit lite tjall med ljuset ser jag, men det går att se i alla fall!

DSC_0027DSC_0017

För att skapa lunchpåse-looken, vik kortsidorna på mitten inåt, så att det ser ut som nedan.

DSC_0026

I nederkanten ska det se ut så här.

DSC_0015

Dags att lägga i klappen och sy ihop. Lägg i julklapp och vik ner övre kanten. Sätt gem för att den inte ska gå upp. Jag använde fil/syl för att göra lite större, runda hål för att få plats med att sy varvet runt.

DSC_0033

Börja sy i ena sidan, sy till den andra och tillbaka igen. Knyt en rosett av trådädarna. Sätt fast en etikett om så önskas. Klar!

DSC_0014

Etiketter

Som etiketter har jag flätat julgranshjärtan i vanligt skrivarpapper. Annars är tidningspapper en favorit. Jag har ingen beskrivning till hjärtana, men det finns videobeskrivning här till exempel. Det blåvita hjärtat (jag har ingen anknytning till Finland, men flaggfärgerna är tjusiga ihop!) är vikt av ett lager av varje färg istället för dubbelt.

DSC_0018 DSC_0019

Det var det. Alla julklappar är inte färdiga ännu. Vi får se hur jag slår in dem.

English: I’ve been wrapping christmas presents today. Just two so far, though, the only ones ready. Wrapped one like a piece of candy and the other in a lunch bag style!

Kommentera

