inspiration: ”The making of Fantastic Mr. Fox”

Det absolut bästa jag vet i filmväg är stop-motion. Tekniken är så galet imponerande, dockorna och miljöerna perfekta in i minsta detalj, alla lösningar så (till synes) smarta – ett riktigt hantverk! Ja ni ser ju, jag är frälst på stop-motion, kort och gott. Mina tre favorit(stor)filmer är The Nightmare Before Christmas, Coraline och Fantastic Mr. Fox. Jag har sett var och en av dem minst fem gånger, förstnämnda närmare tio, tröttnar aldrig på att hitta nya detaljer.

”Cuss” = bästa svärordet någonsin? När nu höstterminen startat med buller och bång kan det behövas lite mer bildbaserad litteratur att vila ögonen på mellan alla kursböcker och artiklar. Så vad kunde passa bättre än en hel bok om hur en bok blir koncept som blir film? Jag beställde The making of Fantastic Mr. Fox, hämtade ut den från posten i eftermiddags. En riktigt juvel är det, med en framsida som ser ut som en kokbok från 70-talet. Minus alla djur då, förstås.

Massor av bilder på moodboards, concept art och de tonvis med miniatyrer som gjordes till filmen.

De första skisserna för varje karaktär, färgscheman och bilder på de första dockorna.

Roliga poser.

Och roliga små noteringar från regissören Wes Anderson, här om karaktären Rats’ kläder.

Jag blir alldeles prillig av den här boken, så tokigt mycket fina bilder och förklaringar. Vill lägga om hela min karriär och börja tillverka dockor istället. Nu, genast! Om du nu av någon anledning inte har sett filmen, GÖRE!

English: Between reading course books, I need to rest my eyes on pictures. In this case The Making of Fantastic Mr. Fox, on of my favorite movies of all time. I love, love, love stop-motion!

Kommentera

