back to school: klä om block och kalendrar.

I julklapp fick jag ett presentkort på Akademibokhandeln. Smart att önska sig presentkort tänkte jag. Dock lider jag av en lätt beslutsångest, anledningen till att jag inte önskade mig något mer konkret från första början, och har försökt bestämma mig för något att köpa för det sedan dess. I veckan införskaffades till sist nödvändiga saker; kalender, anteckningsblock och penna. Kalendern och blocket var dock inte så roliga, tyckte jag. Pysseldags! Jag gjorde på två olika sätt.

Detta behövs:

  • Kalender/anteckningsblock, mina har spiralrygg
  • Tyg
  • Tygfärg
  • Strykjärn
  • Symaskin (eventuellt)
  • Limstift/klister
  • Nål
  • Tråd, jag använder lintråd

Börja med att lägga boken uppslagen på tyget som skall användas. Klipp ut en stor rektangel, cirka 1-2 cm sömsmån.

Klipp rektangeln i två delar, en till framsidan och en till baksidan.

Jag valde att använda tyg från två gamla gardiner till mina böcker.

På kalenderns tyg tryckte jag ett mönster med textilfärg. Fixeras från baksidan med strykjärn.

Ta loss fram- och baksida.

Klistra sedan fast tyget på omslaget.

Här gjorde jag sedan olika på de olika böckerna. Kalenderns omslag var i en mjuk sorts plast. Där vek jag in kanterna och sydde med raksöm på symaskin.

Blockets omslag var i hårplast. Jag gjorde hål med en fil/syl runt om, vek in kanterna och sydde med nål och lintråd.

Sedan var det klart! Lite roligare.

English: Re-decorated two books for school using old fabric, textile paint and thread.

Kommentera

