målad konservburk = förvaring.

Ordning och reda är något jag gillar. Med det inte sagt att hela tillvaron alltid ter sig så, förstås, men jag gillar det! En annan sak jag gillar är konservburkar. De är blanka (skatnerven sätter in), har roliga räfflor och funkar fint att ha grejer i. Men det kan ju bli ännu tjusigare med färg, så jag målade dem lite, enkelt och snabbt!

Följande behövs:

  • konservburkar, diskade och etikett borttagen (brukar räcka att hälla lite hett vatten på så släpper den)
  • akrylfärg
  • penslar
  • frystejp
  • tidning att sulla på (”sulla” betyder ungefär ”stöka ner”, på dalmål/bjursmål)

Sätt frystejp på burkarna för att markera var du skall måla och för att få raka linjer. Tryck till tejpen så att den är tät mot burken, annars kryper färgen in under vilket jag fick erfara! Jag ville ha ränder och ”doppade” burkar, men det går ju antagligen fint med nästan vilket mönster som helst.

Blanda färg och måla. Måla fler lager efter tycke. Efter att färgen torkat en stund, dra bort tejpen och beskåda fina kanter!

 

När de är ordentligt torra, ställ dem där du vill ha dem och fyll med grejer. Klart!

 

 

English: I painted some metal cans to put stuff in for my desk. The pictures are pretty easy to follow, I think!

Kommentera

