förstora för små shorts.

Dessa shorts är ett par av mina favoriter. De har dock sällan blivit använda, eftersom de varit för små. Tills nu, när jag förstorat dem! Att ta in kläder är generellt inte så hemskt svårt, att förstora dem kan vara knivigare. Så hur gör man?

Jag behövde lite längre ben på mina shorts, så jag började med att sprätta upp sömmen och vika ner benen lite. Vanligtvis finns det nog med tyg för att kunna fålla ner en centimeter eller så. Det blir lite knöligt av nedvikningen, vilket går att ordna med hjälp av ett strykjärn!

Sedan sprättade jag upp shortsen i grenen, klippte en rektangel av tyg i matchande färg/material och satte emellan. Den här rektangeln syns inte när shortsen bärs, men ger det extra utrymme som behövs för att göra dem större och bekvämare! Jag hade tur och hade sparat några bitar jeanstyg i samma färg, vad som helst som passar fungerar bra.

För ännu lite extra vidd går det att sätta in flikar i sidan. Detta är dock lite knivigare och kräver mer precision!

Sen blev det liksom bekvämt igen, och jag kan fortsätta använda dem, hurra!

För en titt på hur shortsen ser ut utan flik i sidan, kolla här. Mina shorts var mestadels för små i benen men lagom i midjan. För ett tips på att förstora midjor på kläder, kolla här!

English: Made a pair of too small shorts bigger by putting a little fabric rectangle in the crotch. Just big enough to make them comfy again! I also put some flares in the sides, good way getting to keep using them a while longer!

Kommentera

