tjuvsniglar och rymdlandskap.

Att bli kompis med Photoshop kan vara knepigt, och jag tycker att det är dödens tråkigt att titta på tutorials på YouTube. Det är ju dumt, eftersom de är lättillgängliga, gratis (sånär som på bredbandskostnaden då kanske) och väldigt informativa. Jag gillar att ha en bok att titta i. Den pratar inte, jag behöver bara ge den uppmärksamhet när jag vill, om jag blir arg måste jag inte slänga hela datorn i golvet osv. Lyckligtvis blev mitt hushåll berikat med boken How to draw and paint science fiction art av Geoff Taylor och en egen ritplatta (Wacom Bamboo Fun Pen & Touch medium, för den intresserade). Där fanns en lätt och bra beskrivning på man med skuggor, highlights, texturer osv kan göra en tjusig bild med planeter. Så jag gjorde en sådan. Sen testade jag att göra en tjuvig snigel.

Det kommer ta en stund innan jag har fattat grejen, texturen sticker ut lite här och var till exempel, men annars blev den väl fin!

 

Här var det lite enklare, med en färdig (nästan) likadan bild som förlaga.

 

English: Trying to befriend Photoshop, with some help from my new Wacom Bamboo and How to draw and paint science fiction art by Geoff Taylor. It’ll turn out right eventually, I just know it!

Kommentera

