gardin blir jumpsuit med eget varv-tryck.

Den här gardinen har hittills använts flitigt. Nu har den fått huvudrollen i ett projekt som jag blivit kär i – göra eget tygtryck och sy ännu en jumpsuit (tröttna inte på dem än, please, jag har minst en till på gång!). Men vad är en varv tänker du som läst rubriken? Jo! En varv är en blandning av en räv och en varg = varv. Huruvida de springer runt i skogarna är oklart, men den mest kända varven är Phenton-varven.

Lite så här gick det till; tog ett stycke gammal vit bomullsgardin i lagom mängd.

Improviserade ihop ett mönster utifrån överdelen på kjolklänningen samt mönstret till ett par byxor ur ett symagasin lånat från biblioteket (hett tips, för övrigt, bibblan har väldigt bra tidskrifter och böcker om DIY!). Klippte ut alla delar.

Tog ett stycke av bomullstyget, gjorde i brist på annat några fisk-mallar och testade tygfärger.

Till slut blandade jag en ljusgrå färg och gjorde två olika varv-mallar. Sedan tog jag en disksvamp klippt på mitten, doppade i färgen och började trycka alla tygdelarna.

Det blev så här, och sedan var det dags att sy.

Slutresultatet blev som följer!

Jag är så himmelens nöjd att jag fick lov att flyghoppa lite, kolla bara! (OBS GIF!!)

English: Made a jumpsuit with my own textile paint print on it! Now all I want to do is make more prints!

3 thoughts on “gardin blir jumpsuit med eget varv-tryck.

Kommentera

