ett hejsan!

Här, på denna outforskade grej med många funktioner, ska jag samla mina kreativiteter. Mest för mig själv, lite för att visa upp för och inspirera andra. Utan en plats att dokumentera händelseförloppet inspiration-idé-försök (och förhoppningsvis färdigställande) kan det nämligen vara knivigt att hålla reda på vad som egentligen skapats och vilka framsteg som sker.

Jag som skriver heter Emelie (nedan är jag sned och stirrig och har någon annans glasögon), är i denna stund 23 år, bor i Malmö, och det roligaste jag vet är kreativitet. Jag kan inte skriva korta, koncisa presentationer. Mitt skapande kan te sig nästan hur som helst och i vilket material som helst, utefter vad som inspirerar och vad som finns att tillgå. Sy, vika, måla, rita, bända, såga, skära, klippa, klistra, laminera, värma – alla tillvägagångssätt används! Materialen är ofta kombinerat nytt och gammalt, eller recyclat som en också kan säga.

Min smak är generellt ganska minimalistisk och enkel, jobbar jag med ett brokigt mönster eller högljudda färger finns där alltid något enklare som kompletterar. Jag gillar underfundiga och hemliga detaljer, och när en måste titta flera gånger för att lägga märke till dem. En annan svaghet är precision, kanter kan skäras och metalltråd kan bändas i oändlighet tills precis rätt vinkel skapats, vilket för mig själv ibland känns förvirrande eftersom jag även är en smula lat och vill göra klart saker snabbt.

Jag har eget företag sedan 2010, och utgör sedan 2009 ena halvan av Phenton tillsammans med den andra halvan, min kompis Ida. För Phenton gör vi smycken ihop, kolla in dem här.

Så. Det var det. En slags tidslinje över saker jag skapar. Det är vad det här är.
Dessutom tycker jag att det är så fasansfullt roligt att pilla med bloggar.
Way to go, let’s start!

Kommentera

